• 777 788 869
  • This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • Po–Pá: 07:00–12:00 a 13:00–18:00

JAK SPRÁVNĚ PEČOVAT O AUTOKLIMATIZACI ?

1. ZAPNI KLIMATIZACI ALESPOŇ 1x ZA MĚSÍC – ODVDĚČÍ SE TI BEZPORUCHOVOSTÍ.

V klimatizační soustavě se nachází PAG (Polyalkylen glykol) olej o viskozitě ISO46, ISO100, ISO125 nebo ISO150, nejčastěji používaný je ISO100, který maže pohyblivéčásti klimatizace (kompresor a expanzní ventil) a pomáhá udržovat těsnící prvky v těsnění schopném stavu. Pokud klimatizaci nepoužíváte, olej zemskou přitažlivostí sestoupí do nejnižšího bodu klimatizačního okruhu. Pokud těsnící kroužky, kterými je okruh každé klimatizace utěsněn, nejsou impregnovány olejem, který proudí při běhu klimatizace celým okruhem klimatizace společně s chladivem, tak těsnící kroužky vyschnou. Vyschlý těsnící kroužek nemá správné těsnící schopnosti. Olej v okruhu klimatizace proudí společně s chladivem jen tehdy, pokud je klimatizace zapnutá.
POZOR! Při teplotách pod cca 5°C (dle typu vozidla od 0°C do 8°C) nedovolí snímač teploty vnějšího vzduchu zapnutí klimatizace. Proto doporučujeme, abyste v chladných měsících zajeli do podzemního parkoviště, až pojedete shopovat, kde se i v zimě běžně pohybují teploty nad 8°C.

2. PŘED ZAPNUTÍM KLIMATIZACE VYVĚTREJ TEPLÝ VZDUCH Z KABINY – BUDEŠ MÍT RYCHLEJI OCHLAZENOU KABINU.

Dáváte teplé jídlo do lednice? Já vím, že ne. Dělejte totéž s klimatizací ve Vašem voze. Pokud před jízdou otevřete všechny dveře u vozu a nastavíte větrák topení na maximum, aby vyhnal z vozu horký vzduch, nejen že ušetříte palivo, jelikož kompresor klimatizace nebude muset pracovat na 100 % výkonu, ale také následně dosáhnete rychlejšího ochlazení. Navíc, více spotřebovaného paliva zbytečně zatěžuje naší planetu.

3. KLIMATIZACI VYPNI 10 MINUT PŘED KONCEM JÍZDY – MINIMALIZUJEŠ VZNIK ZÁPACHU KLIMATIZACE.

Zápach z klimatizace způsobují plísně, houby, bakterie... Plísně, houby, bakterie... nejlépe bují zejména ve vlhkém a teplém prostředí. A právě toto prostředí se vyskytuje na výparníku klimatizace poté, co opustíte vozidlo, kdy jste při jízdě používali klimatizaci. Můžete však výparník vysušit a to tak, že cca 10 min před ukončením jízdy klimatizaci vypnete, při čemž necháte větrák vhánět venkovní vzduch do kabiny (vzduch proudí přes výparník). Tím se dosáhne vysušení mokrého výparníku, který je mokrý proto, že na něm kondenzuje vzdušná vlhkost (při zapnuté klimatizaci má výparník teplotu lehce nad nulou, na výparník proudí teplý vzduch, který má být ochlazen, tím se dosáhne rosného bodu. Následkem dosažení rosného bohu kondenzuje na výparníku vzdušná vlhkost. Kondenzát je odváděn odtokem mimo vůz).

4. 2x ROČNĚ DEZINFIKUJ KLIMATIZACI – POKUD KLIMATIZACE SMRDÍ, JE UŽ POZDĚ.

Dezinfekce hubí plísně, houby, bakterie... I přes všechnu snahu popsanou v boděč. 2 se může po zapnutí, při zapnuté, či po vypnutí klimatizace objevit nepříjemný zápach. Dezinfekci klimatizace bere část motoristické veřejnosti jako nepotřebnýúkon. Dalšíčást klimatizaci dezinfikuje, až když zapáchá. Což už je pozdě a né zřídka je problém se všemi dostupnými prostředky zápachu z klimatizace zbavit. A jen maláčást motoristů, využívající klimatizaci, dezinfikuje klimatizaci pravidelně a preventivně. Slovo preventivně je velice důležité, ale však opomíjené. Dezinfekce klimatizace není primárně určena k odstranění následků zanedbanéúdržby, ale jedná se o pravidelný a preventivníúkon. Bohužel toto není stále zažito. POZOR! Nenechejte dojít stav klimatizace do stavu, kdy bude zapáchat. Budete mít problém se zápachu zbavit.

5. 1x ZA 2 ROKY SE ZASTAV NA DOPLNĚNÍ CHLADIVA KLIMATIZACE – VYVARUJEŠ SE FAUX PAS.

Všichni výrobci vozidel a erudovaní autoopravci ví, že okruh klimatizace Vašeho vozidla není těsný. Jedná se o tzv. „Provozníúnik“, který může dosahovat i hodnot až k 30 % úniku chladiva ze soustavy klimatizace za rok.Čím méně chladiva, tím menší má klimatizace výkon (chladícíúčinek). Proto je vhodné 1x za 2 roky chladivo klimatizace doplnit na přesnou hodnotu předepsanou výrobcem vozidla pro daný typ vozu. Nutno podotknou, že klimatizace s nedostatkem chladiva se může při okolních teplotách, řekněme do teploty vnějšího vzduchu 30°C chovat na výbornou, krásně chladit. Jenže pozor, nelze tento stav považovat za jednoznačný aspekt, že klimatizace funguje jak má. Né jednou se stalo, že klient odjel s vozem s jinak funkční klimatizací na dovolenou k moři, kde při okolních teplotách kolem 40°C již klimatizace nechladila, jak by se očekávalo. Proč? V soustavě klimatizace nebylo dostatečné množství chladiva. Proto si nechte 1x za 2 roky chladivo doplnit. Těch pár stokorun stojí za pocit, kdy máte při dlouhé cestě, či v zácpě na Jadranské magistrále, v kabině chládek.

6. POKUD MÁŠ NEFUNKČNÍ KLIMATIZACI, NEODDALUJ JEJÍ OPRAVU – ZAMEZÍŠ ZVĚTŠENÍ ROZSAHU POŠKOZENÍ.

Tento bod vycházíčástečně z bodu č. 1. Tedy pokud pravidelně nepoužíváte klimatizaci, vlastně ji ničíte. Pravidelného používání nelze dosáhnout, pokud nemáte klimatizaci funkční. Dalším úskalím nefunkční klimatizace je, pokud se jedná o stav, kdy okruh klimatizace není funkční z důvodu úniku chladiva, tedy okruh klimatizace není těsný, vnikání kapalných a pevných nečistot do okruhu klimatizace, například při jízdě po mokré vozovce. Vniknutí vody do okruhu klimatizace má za následek oxidaci kovových částí okruhu klimatizace. Zejména pak v zimě, kdy vodní emulze je difundována posypovou solí. Podle velikosti netěsného místa mohou společně s vodou vnikat do okruhu klimatizace i částečky pevného skupenství, které mají taktéž zásadní vliv na poškození komponent klimatizace.

Please publish modules in offcanvas position.